Опис педагогічного досвіду

Опис педагогічного досвіду з проблеми
"Формування комунікативних компетенцій учнів на уроках 
англійської мови"

  Анотація

У  представленому досвіді  розглядається проблема формування комунікативних здібностей учнів на уроках англійської мови шляхом занурення дітей у різноманітні ситуації, близькі до реалій. Охарактеризовані основні методи і прийоми    розвитку комунікативних навичок,  зокрема, інтерактивні методи навчання, метод скрайбінгу, метод проектів та рольової гри, запропоновані  оригінальні  методи і прийоми  реалізації поставленої проблеми.   Призначено для вчителів іноземних мов загальноосвітніх шкіл.

Педагогічна ідея - це повітря, в якому
                                                                                            розправляє крила педагогічна         творчість.
                                                                                                       В. Сухомлинський
I. АКТУАЛЬНІСТЬ ДОСВІДУ
Розширення міжнародних зв’язків України в різноманітних сферах життєдіяльності, її вихід у європейський та світовий простори, нові політичні, соціально-економічні та культурні реалії вимагають певних трансформацій у галузі навчання іноземних мов, статус яких у нашій країні має тенденцію до постійного зростання.
Тому модернізація змісту освіти в Україні на сучасному етапі розвитку суспільства пов'язана з інноваційними процесами в організації вивчення іноземних мов. Відповідно до Державного стандарту базової і повної середньої освіти метою освітньої галузі «Мови і літератури» є розвиток особистості учня, формування в нього мовленнєвої і читацької культури, комунікативних компетенцій, національної свідомості, естетичних смаків, ціннісних орієнтацій, високої моралі.
Проблема формування комунікативних навичок школярів сьогодні надзвичайно актуальна. Це зумовлено вимогами сучасного ринку праці: комунікабельність, гарне володіння мовою є однією з вимог роботодавців до своїх працівників. Відповідно до рішень Європейської Ради основною компетентністю на уроках іноземної мови є комунікативна, тому що вона забезпечує набуття учнями вміння обговорювати проблеми, доводити власну точку зору, розвивати критичне мислення. Відтепер метою навчання є не просто вивчення будь-якої мови, а вільне володіння нею, тобто формування в людини іншомовної комунікативної компетенції. Розвиток в учнів комунікативних умінь розглядається як один із пріоритетних напрямів освіти. А тому головною метою навчання іноземної мови є розвиток у школярів здатності використовувати іноземну мову як інструмент спілкування між людьми, тобто формування комунікативних навичок.
Тому першочерговим завданням для себе ставлю таке: враховуючи вікові особливості учнів, сформувати в них комунікативні мовні компетенції на основі взаємопов’язаного мовленнєвого, соціокультурного, соціолінгвістичного, мовного (лінгвістичного) та прагматичного розвитку.
Основна ідея досвіду: формування комунікативних компетенцій учнів на уроках англійської мови за допомогою різноманітних ситуацій, близьких до життєвих реалій; спільне вирішення проблем на основі аналізу обставин та відповідної ситуації; перетворення репродуктивного навчання на процес активного діалогу учителя з учнем, учня з іншим учнем, учня з учителем та реагування на свого співрозмовника.
Головна мета досвіду: навчити учнів коректно використовувати граматичні та лексичні структури англійської мови в комунікативно зорієнтованих ситуаціях, активізувати та формувати навички усного мовлення для автентичного спілкування з носіями мови, виховувати компетентну особистість, гідного громадянина демократичного суспільства.

II. ТЕОРЕТИЧНА БАЗА ДОСВІДУ
Мій досвід має комбінаторний характер. Його методологічною основою є реалізація інтерактивної, проектної технології Амонашвілі Ш., лінгвістичні основи комунікативних методів навчання іноземної мови Болдирєва Н.Н., сучасні методи викладання іноземної мови за кордоном Гопонової С.В., сучасні концептуальні принципи комунікативного навчання іноземним мовам Мільруд Р.П., рольова гра у навчанні англійської мови Олійник Т.Г., метод проектів у навчанні англійської мови Полат Е.С., а також наукові дослідження Lamy M. та Price C.
III. ТЕХНОЛОГІЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ДОСВІДУ
Реалізації науково-методичної проблеми сприяють ґрунтовні теоретичні знання з методики викладання предмета, постійна робота з новинками педагогічної та фахової літератури, обізнаність із інноваційними процесами, які відбуваються в педагогіці.
Над проблемою «Формування комунікативних компетенцій учнів на уроках англійської мови» працюю протягом 3 років.
Результатом роботи має стати досягнення учнями такого рівня комунікативних компетенцій, який був би достатнім для здійснення спілкування в усній та письмовій формах у межах комунікативних сфер.
Готуючись до уроку, щоразу замислююсь, чи відповідає він сучасним вимогам, як організувати діяльність учнів, щоб отримати максимальну віддачу, як здійснити перехід від «вкладання» в голову учня готових знань до свідомого й умотивованого навчання, нерозривно пов’язаного із саморозвитком особистості. Поступово вибудувала систему вимог, що повинна вести до успіху:      
-         застосування методів навчання та виховання, що стимулюють творчість, дослідництво, креативність, самостійне  мислення;
-         набуття теоретичних знань та практичних вмінь у процесі спілкування;
-         створення позитивного мікроклімату в учнівському колективі;
-         творчий підхід до навчального процесу, самовдосконалення, відхід від стереотипів;
-         створення на уроці ситуації успіху для кожної дитини;
-         врахування особливостей учнівської аудиторії з метою максимальної ефективності процесу навчання.
Щоб активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвиваючи комунікативні здібності, шукаю найбільш ефективні форми, методи і засоби навчання.
Серед апробованих методів і прийомів, як найбільш продуктивні, використовую наступні:
-         інтерактивні методи навчання;
-         метод скрайбінгу;
-         метод проектів;
-         метод рольової гри.
Практика показала, що при використанні на уроках інтерактивних методів навчання для розвитку комунікативних навичок, учні запам’ятовують матеріал майже повністю. Поліпшується не тільки запам’ятовування матеріалу, але і його ідентифікація, застосування у навчальній практиці. Використання інтерактивних методів навчання у малих групах сприяє розвитку комунікабельності, співробітництву, умінню відстоювати свою точку зору, йти на компроміси та ін.
На кожному з етапів уроку використовую різноманітні інтерактивні прийоми, такі як: для мотивації – «Незакінчені речення», «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Асоціативний кущ»; для актуалізації – «Гронування»; для засвоєння – «Ажурна пилка», «Займи позицію», метод «Прес», «Дискусія», «Акваріум», навчальна гр.; для закріплення – «Займи позицію», «Дерево рішень». (Додаток 1)
У викладанні широко використовую метод проектів. Проект є самостійною роботою учнів, в якій мовленнєве спілкування органічно вплітається в емоційно інтелектуальний контекст іншої діяльності (гри, анкетування, випуску журналу тощо). Робота над проектом є творчою діяльністю. Учні активно взаємодіють один з одним, здійснюють пошукову діяльність із особистісно значущої проблеми. Це один із найулюбленіших видів роботи учнів. Під час виконання проекту спілкування англійською мовою органічно поєднується з інтелектуально-емоційною діяльністю у формі гри, інтерв’ю.
У процесі роботи над проектами розвиваються такі інтелектуально-когнітивні якості учнів, як розкутість, невимушеність, точність у відпрацьовуванні кожної деталі, зацікавленість, швидке орієнтування у складній ситуації, уява і фантазія, гнучкість, мислення, здатність змінити свою думку, оригінальність. Наприклад, у 9 класі створюємо проекти на тему «Молодіжні культури», у 10 класі – «Система навчання у США, Великобританії та України», у 11 класі – «Визначні місця світу» та інші. (Додаток 2)
         Успіх  формування комунікативних компетенцій залежить від того, яка тематика цікавить учнів, про що вони читають, що слухають, спостерігають, про що бажають говорити, тобто для вчителя важлива зацікавленість  учнів.
У своїй діяльності використовую метод скрайбінгу, який допомагає важку інформацію зробити доступною для розуміння та сприйняття учнями. Візуалізація в процесі навчання допомагає учням організувати та проаналізувати отриману інформацію, розвиває критичне мислення, допомагає відновлювати в пам’яті отриману інформацію, оскільки презентація скрайбінгу складається із простих символів, образів, предметів, які легко запам’ятати. Використання методу скрайбінгу на уроках дає змогу зацікавити учнів, залучити їх до обговорення презентації, при цьому розвиває комунікативні навички, творчий підхід і допомагає нестандартно організувати навчальну діяльність та урізноманітнити урок. (Додаток 3)
Атмосфера колективного спілкування створюється на основі створення комунікативних ситуацій. Вони стимулюють учнів до виконання мовленнєвих дій, а спілкування дає змогу засвоїти іншомовний матеріал. Таку атмосферу дуже легко створити завдяки рольовій грі. Саме рольова гра викликає особливий інтерес учнів, наближає діяльність до реальної норми, є способом ефективного відпрацювання мовного матеріалу, сприяє позитивним змінам у мовленні учнів як у якісному співвідношенні (різноманітність діалогічних єдностей, ініціативність мовних партнерів, емоційність висловлення), так і в кількісному (правильність мови, обсяг висловлення, темп мови).
Найчастіше проводжу рольову гру на завершальному етапі роботи над темою при закріпленні мовних навичок і умінь. Однак підготовка до гри здійснюється завчасно. У ході підготовки до рольової гри програються мікроситуації, невеликі сценки, розігруються діалоги.  (Додаток 4)
Стійка увага учнів протягом усього уроку забезпечується завдяки  зміні   видів і форм роботи. Майже на кожному уроці використовую аудіовізуальні засоби, що сприяє активізації і легкості засвоєння навчального матеріалу, зняттю перевтоми учнів, глибшому проникненню в сутність навчального процесу.
Комунікативну спрямованість реалізую шляхом моделювання реальних ситуацій, які сприяють засвоєнню мовних одиниць у типових комунікативних контекстах.
На всіх етапах уроку повторюю і закріплюю вивчений матеріал, при поясненні нового матеріалу спираюся на знання учнів. Чергую індивідуальні і колективні, усні і письмові форми роботи на уроці, роботу в парах і групах, що  активізує пізнавальну діяльність  школярів. Належну увагу приділяю міжпредметним зв’язкам. Кожен урок включає практично всі види мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, читання і письмо.
Невід’ємною частиною навчального процесу вважаю чітку та ефективну організацію домашньої роботи учнів. Домашні завдання намагаюся урізноманітнювати та індивідуалізувати відповідно до здібностей, інтересів, характеру мислення і пам’яті кожного учня. Часто пропоную учням комплексні завдання творчого характеру.
Формування комунікативних компетенцій учнів у процесі навчання англійської мови дає можливість активізувати не лише процес сприйняття навчального матеріалу, але й резервні і творчі можливості особистості.
IV. РЕЗУЛЬТАТИ ДОСВІДУ
Результативність моєї роботи прослідковується у тому, що у 2015 році учень 9-А класу Бистріцький Є. посів II місце у міському етапі олімпіади з англійської мови. Крім того, учні кожного року є учасниками інтерактивних конкурсів «Грінвіч» та «Puzzle». У 2014-2015 н.р.  у конкурсі  «Грінвіч»  учні 9-А класу Муль В. та Ветушняк А. посіли II місце, у 2013-2014 н.р. у конкурсі «Puzzle» I та II місця посіли учні 8-Б класу Сизов М. та Богдан А.
Рівень навчальних досягнень учнів та результативність роботи можна представити у вигляді узагальнюючої діаграми, де показана стабільна картина спільної роботи з класом, починаючи з 7-го. Прослідковується, що протягом трьох років відбувається зменшення кількості учнів з низьким рівнем знань та збільшується, відповідно, середній, достатній та високий рівні. (Додаток 5)Учні школи охоче беруть участь у позакласній роботі з англійської мови. Проводжу цікаві заходи в рамках тижня англійської мови протягом навчального року: змагання, захист проектів, брейн-ринги, інсценівки, виготовлення стіннівок та ін.         
 V. ВИСНОВКИ      
Таким чином, робота над проблемною темою допомагає мені організувати ефективне навчання, спрямоване на формування комунікативних навичок. А в перспективі це дозволить випускникам вільно володіти англійською мовою, продовжити навчання у вищій школі або працевлаштуватись за кордоном і в певній мірі буде сприяти розширенню міжнародних зв’язків нашої держави і її входженню у світовий освітній простір.

Опис досвіду ....(далі)
Презентація опису досвіду роботи...(далі)

Комментариев нет:

Отправить комментарий